Weer teveel lawaai van landende vliegtuigen

Rotterdam The Hague Airport heeft op 17 mei aangekondigd dat er vanaf 20 mei ‘baansturing’ zal gelden waardoor er minder landingen via Schiedam plaats moeten vinden. Deze maatregel komt voort uit het ‘beheersplan’ dat de luchthaven heeft moeten opstellen wegens de forse overtreding van de geluidsnormen vorig jaar. Als reden voor de baansturing wordt door RTHA de veelvuldige oostenwind aangegeven.

Ook in 2018 werd baansturing toegepast, toen vanaf 9 juni. Nu dus drie weken eerder, maar de vraag is hoe effectief deze maatregel zal zijn. Vorig jaar bleek de wind toch zodanig dat men in juni en juli vooral over Schiedam moest landen: 60% van alle landingen i.p.v. de 35% waarvan men in de regelgeving is uitgegaan.

 

Of de bewoners in Schiedam Spaland en Kethel rust gegund is met deze baansturing, is dus nog maar de vraag: ook nu zal de luchtverkeersleiding bij oostenwind kiezen voor de veiligste route (“landen tegen de wind in”). Tot nu toe zijn de cijfers voor 2019 niet hoopgevend: in april vond 80% van de landingen plaats via Schiedam en in mei tot nu toe 70%: slechtere cijfers dan vorig jaar!

Bovendien vinden er nu ook landingen plaats in de vroege ochtend en dat is een nieuw verschijnsel. Op donderdag landen er net na 7.00 uur vakantievluchten en ook op vrijdag- en zondagochtend is dat het geval.

Het feit dat nu in mei al tot baansturing moet worden overgegaan in een poging te redden wat er te redden valt qua handhaving van de geluidsruimte bewijst dat de houdbaarheidsdatum van het huidige systeem van geluidsgrenzen is verstreken.

John Witjes, 18 mei 2019

Foto's